top of page
  • aidsisrael

אתגרי הטיפול התרופתי כיום




בסוף חודש יולי 2019 נערך במקסיקו סיטי כנס האיידס הבינלאומי International AIDS Society conference – IAS 2019 אחד מכנסי הHIV הבינלאומיים הגדולים והחשובים.

בכנס השתתפו מעל 6,000 מדענים, רופאים, אנשי צוות רפואי ופעילים חברתיים ממעל 140 מדינות.

כראוי לכנס בינלאומי גדול וחשוב הוצגו בכנס זה עשרות עבודות מחקר חדשות. המידע שאתן לכם במאמרים הבאים שיצאו באתר הוועד, מדבר על מחקרים שהוצגו בכנס: 


האם התרופות החדשות מובילות לעלייה במשקל?

מזה הרבה שנים שעלתה הסברה כי חלק מהתרופות קשורות בעליה במשקל (ובעיקר תרופות מקבוצת מעכבי האינטגראז שכמעט כל נשא מקבל אותן היום). אולם במחקרים שונים נצפו תוצאות לא עקביות, ובנוסף,תמיד ריחף ברקע ההסבר כי מדובר בעליה "בריאה" במשקל, דהיינו שהטיפול התרופתי מטפל באנשים עם איידס ותת-משקל משמעותי, ולכן העלייה במשקל בעקבות הטיפול היא חלק מתהליך ההבראה. באחד מהמושבים המעניינים בכנס ה- IAS 2019 הוצגו נתונים מעבודת מחקר שפורסמה בינתיים גם בעתון הרפואי החשוב The New EnglandJournal of Medicine ובה הראו החוקרים כי חלק מהתרופות, ובעיקר שילובים הכוללים את התרופה TAF – Tenofovir Alafenamide, הביאו לעליה במשקל יותר משילובים אחרים (TAF היא תרופה הנכללת בשילובים המוכרים – BIKTARVY® , DESCOVY®, GENDEVRA®).

 

עבודת המחקר נערכה בדרום אפריקה ובה השתתפו כ-1000 מטופלים. היה זה מחקר מבוקר ואקראי ובו השוו החוקרים 3 משלבי טיפול: *משלב 1 - טרובדה® +סטוקרין® בכדור אחד (מקביל לשילוב המוכר אטריפלה®) *משלב 2 –טרובדה® + Dolutegravir (טיביקיי®) *משלב 3 -TAF (דסקובי®) +  Dolutegravir(טיביקיי®).

 

מה אפשר ללמוד מהמחקר הזה?

נראה כי יש בסיס לתצפית כי חלק מהטיפולים הנפוצים היום כרוכים בעליה במשקל, חלקם יותר מאחרים. מאידך, קשה לדמיין את הטיפול ב-HIV היום ללא מעכבי האינטגראז (כדוגמת dolutegravir או bictegravir). כרופא HIV קשה לי לדמיין שאמליץ למטופל לעבור לטיפול מהדור הישן (כדוגמת אטריפלה®)במקום טיפול המבוסס על מעכבי אינטגראז. נזכיר כי אטריפלה® היא תרופה הקשורה בתופעות לוואי נוירופסיכיאטריות מטרידות, וסיכון יתר לפתח עמידות לטיפול. לפיכך מתחדדת ההמלצה בקרב נשאים המקבלים טיפול להקפיד על אורח חיים בריא, תזונה מאוזנת ופעילות גופנית, כמו גם מודעות למשקל הגוף. ובנוסף – דברו עם הרופא שלכם על החששות שלכם ועל הטיפול שאתם מקבלים כדי שיוכל למצוא עבורכם את האיזון והטיפול הנכון ביותר בשבילכם.


חדשות מכנס IAS2019

הכותב הוא ד"ר דוד ששה, רופא בכיר במרכז האיידס ת"א ע"ש סוראסקי





681 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page