top of page
  • aidsisrael

האם טיפול בשתי תרופות בלבד מספיק?




בחודש יולי נערך כנס ה IAS במקסיקו (שנחשב לאחד מכנסי ה-HIV הגדולים בעולם) ובו הוצג העדכון לגבי היכולת לטפל באנשים החיים עם HIV בשילוב של שתי תרופות בלבד. עד לאחרונה היה ברור לכל הרופאים המטפלים בווירוס כי על מנת להשיג שליטה מלאה והגעה למצב יציב של אנדיטקטבל (וירוס בלתי מדיד בדם) וחזרה של מערכת החיסון לתפקוד מלא, יש לטפל ב-3 תרופות. רוב משלבי התרופות כיום ובשנים האחרונות מבוססים על טיפול ב-3 תרופות (גם אם  הן בכדור אחד) וזאת על מנת "לתקוף" את הווירוס ממספר כיוונים ולוודא שלא תתפתח עמידות והמטופל יישאר "אנדיטקטבל".

עם זאת בשנים האחרונות התרופות ל-HIV הלכו ו"השתכללו" והאפקטיביות שלהן הלכה וגדלה. מצב זה והסיטואציה בה הטיפול בHIV בעולם המערבי מתרכז באיכות חייו של המטופל ומחלות הרקע הנלוות למחלתו הוביל לשאלה – האם ניתן לטפל בפחות מ-3 תרופות ללא פגיעה במטופל? בכנס ה IAS הציגו את התוצאות של מחקר שבוצע במשך 96 שבועות שהציג טיפול  עבור המשלב TIVICAY+LAMIVUDINE שנמצא כבר זמין בכדור אחד. המחקרים אותם הציגו נקראים "ג'מיני" ו"טנגו". מחקר הג'מיני הראו כי גם אחרי 96 שבועות של השוואה בין טיפול ב- 3 תרופות (טרובדה +טיביקי) ל-2 תרופות (טיביקי+למיבודין)  לא היה הבדל משמעותי בין המשלבים מבחינת הגעה או השארות במצב של עומס וירלי בלתי מדיד. בקבוצת הטיפול ב-2 תרופות נשארו 86% עם עומס ויראלי לא משמעותי אל מול 89% בקבוצת הטיפול ב-3 תרופות. הבדל שאינו משמעותי סטטיסטית. בשני המשלבים בטיחות המטופל הייתה סה"כ דומה, פרופיל תופעות הלוואי הנפוצות והחמורות היה סה"כ דומה אף הוא.

מחקר ה"טנגו" בדק החלפה ממשלב מתקדם יותר מטרובדה הכולל טנופוביר אלפנמייד+אמטריציטבין כמו התרופה המוכרת בארץ כג'נדברה אל מול אותו משלב של 2 תרופות (טיביקיי+למיבודין) שנבדק בג'מיני. גם כאן התוצאות אחרי 48 שבועות של החלפת טיפול הראו שהמטופלים נשארו עם עומס ויראלי בלתי מדיד באותה מידה ( 93% מול 93% ) 2 המחקרים הללו מראים מגמה חדשה שבה ניתן להתחיל לחשוב על טיפול ב HIVבמושגים של 2 תרופות בלבד. ובכל זאת כמטופלים ב HIV יש להכיר את היתרונות והחסרונות במעבר או בהתחלה של טיפול ב-2 תרופות.

מהם היתרונות ?

·        הורדת תרופה שנלקחת באופן קבוע ולהגיע לאותן תוצאות - כנראה לא מזיק. ·        יש לנו מידע של לא מעט זמן (96 שבועות) שהמשלב של שתי תרופות בלבד עובד. ·        יתכן והורדה של תרופה נוספת ישפר את איכות החיים ומחלות הרקע של המטופל בעתיד אם כי עדיין הדבר לא נבדק לעומק. ·        בראיה מערכתית הטיפול בשתי תרופות זול יותר.

מהם החסרונות?

הטיפול כיום עובד טוב. למה לשנות? האם בכל זאת העברה לשתי תרופות בלבד יכולה להשפיע על עמידות הווירוס? על פי המחקרים שנעשו עד היום ובדקו אוכלוסייה מסוימת אנו לא בטוחים שכולם מתאימים לטיפול ב-2 תרופות בעיקר כטיפול ראשוני. המחקרים לא ערכו את ההשוואה עם אחת התרופות הנפוצות היום שנקראת BIKTARVY וכן מציגה שדרוג כלשהו מקודמותיה בעולם ה"3" תרופות כטיפול.

עם מה חשוב לצאת מהכתבה הזו?

כיום קיימות אופציות נוספות חדשות בשוק לטיפול ב- HIVולכן חשוב להישאר מעודכנים בכל עת בהתפתחות הרפואית. חשוב שכל בחינה מחודשת של הטיפול תעבור גם על ידי רופא.ה מטפל.ת.

הערות

*שמות התרופות נכתבו בעברית על מנת להקל על הקוראים.ות. לפרטים נוספים על סוגי התרופות לחצו כאן


הכותב הוא ד"ר רועי צוקר חדשות מכנס IAS2019

536 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page