top of page
  • aidsisrael

דוקסילין כטיפול מניעתי למחלות מין

לאחר מספר פניות בנושא, החלטנו לסכם לכם.ן את המידע הקיים כיום בנוגע לדוקסילין, כטיפול אנטיביוטי מניעתי למחלות מין (STIs), לפני\אחרי מגע מיני לא מוגן:


נעשו מספר מחקרים שבחנו את היעילות של שימוש אנטיביוטי לפני ואחרי מגע מיני לא מוגן, למניעת מחלות מין כגון עגבת, כלמידיה וזיבה.

· המחקר האחרון שבוצע בנושא פרסם תוצאותיו[1] ביולי 2022 (טרם פורסם באופן רשמי) והראה שיש פחות הדבקות במחלות מין בעיקר בכלמידיה (זיבה - באופן מופחת מכלמידיה, ובעגבת - לא מובהק סטטיסטית), שנטלו אנטיביוטיקה מסוג דוקסילין[2], לאחר מגע מיני לא מוגן (מכונה DoxyPEP).

· מחקר[3] אחר פורסם ב2017, והראה יעילות בהפחתת מחלות מין (עגבת וכלמידיה, אך לא בזיבה) בנטילה באופן דומה.

· פורסם מחקר[4] קטן ב2015, בו 30 גברים השוכבים עם גברים וחיים עם HIV, נטלו אנטיביוטיקה מניעתית לפני מגע מיני לא מוגן, והראה שבקרב הנוטלים את הטיפול יש פחות סיכויי הידבקות במחלת מין (עגבת\כלמידיה\זיבה\שילוב שלהם) .


עם זאת, המידע הוא מוגבל. מדובר בכמות קטנה של מחקרים ושל נבדקים, כדי לקבוע באופן חד משמעי האם להמליץ על כך. על כן נכון להיום, לא מדובר בהמלצה רפואית והדבר לא מוגדר כחלק מהנחיות בריאותיות וקווים מנחים, לא בארץ ולא בחו"ל.


מבחינת בטיחות הטיפול, אמנם אנטיביוטיקה זו יחסית בטוחה, עם זאת שימוש בה עלול להוביל לת"ל במערכת העיכול (דלקות בושט, במעי, כיבים, הקאות, פגיעה בכבד, וכו'), תגובות אלרגיות בדרגות חומרה שונות ועוד. אם נלקחת באופן ממושך, דוקסילין עלולה להוביל למגוון תופעות עוריות (פריחות, שלפוחיות, היפרפיגמנטציה, דלקות, רגישות לשמש, וכו'), מקרים של סרטן העור (Basal cell carcinoma) ועוד.


חשוב לדעת שטיפול אנטיביוטי שכזה עלול להוביל להתפתחות של חיידקים עמידים. עמידויות לאנטיביוטיקות שונות קיימות בסוגים שונים של חיידקים ברחבי העולם. זוהי בעיה גלובלית, שמשפיעה על אנשים שנדבקים בחיידקים שקשה מאד לטפל בהם. מהלך מחלה שמקורו בחיידק עמיד עלול להיות ארוך, קשה ואף מורכב יותר (עם יותר סיבוכים). הדבר גם מוביל לשימוש באנטיביוטיקות בקווי טיפול מתקדמים יותר ולתופעות לוואי קשות. דבר דומה עלול להיגרם בשימוש קבוע או ממושך בדוקסילין.


כיוון שחסר עוד מידע ויש להמשיך לבחון את הנושא, מתבצעים מחקרים נוספים בכדי:

- להבין לעומק את היעילות והבטיחות של טיפול מניעתי מסוג זה (מתבצעות גם השוואות בין טיפול מניעתי לפני או אחרי המגע המיני הלא מוגן).

- לאמוד את יעילות הטיפול באקטים מיניים שונים (למשל אוראלי לעומת אנאלי).

- להעריך את משמעויות הטיפול, למשל כיצד הדבר ישפיע על יצירת חיידקים עמידים, על מיקרוביום במעי של הנוטלים את הטיפול המניעתי, והשפעה על התנהגותם המינית – כחלק מהשיקולים החשובים שנלקחים בעת בניית אסטרטגיה של מניעת STIs באמצעות טיפול אנטיביוטי.

בנוסף, המחקרים שנבדקו עד כה היו בקרב גברים ששוכבים עם גברים\נשים טרנסג'נדריות. נתונים לגבי יעילות טיפול אנט' למניעת STIs בקרב נשים ציסג'נדריות נאספים[5], אך ללא יעילות מספקת כמו בקרב המחקרים הנ"ל.


[1] בקרב 501 גברים ששוכבים עם גברים, ביסקסואלים ונשים טרנסג'נדריות. 174 מתוכם חיים עם HIV, ו327 נוטלים Prep. מידע נוסף ב: Luetkemeyer A et al. Doxycycline post-exposure prophylaxis for STI prevention among MSM and transgender women on HIV PrEP or living with HIV: high efficacy to reduce incident STIs in a randomised trial. 24th International AIDS Conference, Montreal, abstract no OALBX0103, 2022. [2] דוקסילין במינון 200 מ"ג תוך 72 שעות לאחר מגע מיני לא מוגן [3] בקרב 232 גברים ששוכבים עם גברים ונוטלים Prep. המאמר: Molina JM et at. Post exposure prophylaxis with doxycycline to prevent sexually transmitted infections in men who have sex with men: an open label randomized substudy of the ANRS IPERGAY trial. Lancet Infec Dis 18(3):308-317, 2018 [4] Bolan RK et al. Doxycycline prophylaxis to reduce incident syphilis among HIV-infected men who have sex with men who continue to engage in high-risk sex: a randomized, controlled pilot study. Sexually Transmitted Diseases 42(2):98-103. 2015 [5] https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04050540?term=NCT04050540&draw=2&rank=1


2,688 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ניר עמדה: 40 שנות HIV/איידס ובלה דואגת ממשיכה לדאוג

40 שנות HIV/ איידס, ובלה דואגת, זרוע ההסברה והמניעה בקהילה הגאה של הוועד למלחמה באיידס-לא מפסיקה לדאוג. 40 שנה במהלכן המחלה הפכה מסופנית למצב רפואי כרוני. הטיפול הביא את האנשים החיים עם HIV למצב שאינם

bottom of page