top of page
  • aidsisrael

משמעות הסטטוס "Undetectable"

עודכן: 21 באוג׳ 2023

ד"ר שרון רייספלד, רופאה בכירה ביחידה למחלות זיהומיות ומרפאת האיידס במרכז הרפואי הלל יפה וחברת וועד החברה הישראלית לרפואת איידס / נובמבר 2020



1. מה זה בדיוק סטטוס אנדיטקטבל?

המשמעות המילולית – בלתי מדיד, או לא ניתן למדידה. כלומר – נשא HIV מטופל באופן רצוף וקפדני יכול בהחלט להגיע למצב זה, שבו בבדיקת דם שנלקחת כחלק מהמעקב הרפואי בנשאות, הווירוס כל כך נמוך ונחבא, שהוא לא מגיע לרמה שניתנת למדידה בבדיקות הדם. זה לא אומר שהווירוס לא קיים במקומות שלא ניתן למדוד (למשל בתוך בלוטות לימפה, במערכת העיכול, ועוד), וזה לא אומר שהמטופל הבריא, כי היום עדיין אין ריפוי ל-HIV. זה אומר שהשליטה בנשאות ה-HIV היא הכי טובה שאפשר נכון להיום, שהמטופל נשא בסיכון נמוך מאוד למחלות הקשורות ל-HIV, ובנוסף, זה אומר שהמטופל אינו מדבק ביחסי מין, במהלך לידה, וכו'. בנוסף, זה אומר שמי שהגיע ושומר על המצב הזה, יגיע לתוחלת חיים מלאה כמעט כמו של אדם ללא HIV.

2. איך וכמה זמן לוקח להגיע לסטטוס אנדיטקטבל?

איך זה פשוט – לקחת תרופות ולהקפיד על הטיפול ללא פספוסים בכלל. כמה זמן – תלוי באיזה מצב אותו אדם החי עם HIV התחיל את הטיפול, ובאילו תרופות הוא מטופל. אבל לרוב, עם הטיפול התרופתי היעיל הקיים כיום, אפשר להגיע לרמה בלתי מדידה של וירוס בדם כבר אחרי חודש של טיפול. זה עדיין לא מגדיר מצב אנדיטקטבל, מכיוון שאם בשלב זה המטופל יפסיק טיפול מסודר, הווירוס שוב יעלה ברמתו בדם. הגדרת מצב אנדיטקטבל, עם המשמעות שלו לגבי הדבקת אחרים, דורשת לפחות 2 בדיקות נוספות, ושהווירוס בלתי מדיד במשך 6 חודשים ברציפות.

3. ברגע שמגיעים לסטטוס אנדיטקטבל, האם זה מצב שנשמר לכל החיים?

מצב של אנדיטקטבל יישמר כל עוד המטופל יקפיד על הטיפול התרופתי המלא, בצורה מקסימלית, רציפה ומסודרת. במידה ומכל סיבה שהיא הטיפול יופסק, כל עוד אין ריפוי ל-HIV, רמת הווירוס שוב תעלה בדם וסטטוס אנדיטקטבל כבר לא תקף. למעשה, הגדרת סטטוס כזה מחייבת טיפול תרופתי.

4. זה באמת אומר שאפשר לקיים יחסי מין ללא אמצעי מניעה מבלי שתתרחש הדבקה?

אדם החי עם HIV שמקפיד על טיפול קפדני, ונמצא במעקב מסודר, ומגיע למצב אנדיטקטבל לתקופה ממושכת, יכול לקיים יחסי מין ללא קונדום בבטחון מלא שבן.בת הזוג לא יידבקו ב-HIV. צריך לקחת בחשבון, שבמקרה של סיכון להדבקת אדם אחר, ההקפדה, האמון והידיעה האמיתית של סטטוס HIV חשובים ביותר, כי כל פספוס או זיוף עלול לסכן את האחר בהדבקה. כמובן יש לזכור שהקונדום מגן ממחלות מין אחרות, שחלקן נמצאות בישראל בעלייה מתמדת (עגבת למשל).

5. אז מה ההבדל בין אדם בעל סטטוס אנדיטקטבל לבין אדם שלילי ל-HIV?

סטטוס אנדיטקטבל הוא מצב שבו האדם הוא חיובי ל-HIV, כלומר נשא HIV, הווירוס לא נעלם מגופו תחת הטיפול, אבל הטיפול היעיל גורם לכך שהרמה שלו בדם כל כך נמוכה שהיא לא ניתנת למדידה, והרמה שלו באיברים אחרים ופנימיים לא ידועה לנו מאחר ולא מודדים אותה בשגרה (למשל בעצמות, בכליות, בבלוטות לימפה, במערכת העיכול וכו'). אם נחפש את הווירוס במטופל שהוא אנדיטקטבל, סביר שנוכל למצוא אותו באחד מהאיברים הפנימיים, אבל אין לכך משמעות מבחינת הדבקה ביחסי מין למשל. אדם שהוא שלילי ל-HIV, לא נדבק מעולם בווירוס, והווירוס באמת לא נמדד אצלו בדם, לא רק בגלל שהוא ברמה כל כך נמוכה, אלא כי הוא באמת לא נמצא שם (לא בדם ולא באף איבר אחר בגופו). בכדי להבדיל בין שני המצבים האלו צריך לקחת בדיקת HIV ואז לדעת מי נדבק, יש לו נוגדנים, ובזכות הטיפול הוא אנדיטקטבל, ומי מעולם לא נדבק, אין לו נוגדנים, וגם אין לו וירוס בדם.

6. האם התרופות או הסטטוס אנדיטקטבל משפיע על מחלות מין נוספות (ביכולת ההדבקה/הידבקות או באופן שבו משפיעה המחלה)?

טיפול תרופתי ב-HIV, והגעה למצב שהמטופל הוא אנדיטקטבל, עשויים להפחית את הסיכון להדבקה במחלות מין אחרות. ככל שלאדם יש יותר ממחלה פעילה אחת הקשורה במין, יש לו יותר סיכון להידבק במחלות נוספות, ולכן שליטה במחלה אחת מפחיתה סיכון למחלות אחרות. אבל, וזה אבל מאוד גדול – הפסקת שימוש בקונדום ללא ידיעה שבן.בת הזוג אינם נשאי מחלות מין אחרות, גוררת אחריה סיכון מוגבר להידבק במחלות מין אחרות, שהקונדום יכול בקלות למנוע את ההדבקה בהן. ידוע בעולם, וגם בישראל, על עלייה במחלות מין (זיבה, עגבת ועוד) בשנים האחרונות, וחלק מזה יכול להיות מוסבר בירידה בשימוש בקונדום, מכל מיני סיבות, כולל מצב של אנדיטקטבל.

7. אם אני אנדיטקטבל זה אומר שאני יכול.ה להביא ילדים בלי הליכים רפואיים כמו שטיפת זרע או ניתוח קיסרי?

כן. פשוט כך. מי שמביא ילד לעולם, אם הוא.היא נשא.ית HIV במצב אנדיטקטבל, לא דורש שום הליכים מיוחדים, מלבד הקפדה מקסימלית על טיפול תרופתי רצוף וקפדני ל-HIV שישמור על סטטוס אנדיטקטבל לפני ההיריון ובמהלכו. כמובן יש ליידע את הצוות הרפואי המטפל בכל הפרטים לגבי הסטטוס והטיפול בכדי שיינתן הטיפול הטוב ביותר בזמן ההיריון, הלידה ואחריה.

8. יש משהו שיכול להשפיע על סטטוס האנדיטקטבל שלי, למשל: שימוש בסמים, שפעת, אלכוהול, מאמץ גופני רב, מזג אוויר וכדומה?

הדבר היחיד שמשפיע על סטטוס אנדיטקטבל הוא לקיחת תרופות אחראית, רצופה, קפדנית. כל דבר שיכול להפריע לזה, ושימוש לא מבוקר באלכוהול או סמים בהחלט עלול, יכול לפגוע בטיפול ב-HIV ובסטטוס אנדיטקטבל. מלבד זאת, האחריות האישית של המטופל – פשוט להקפיד על הטיפול, ושל הצוות הרפואי - למצוא את הטיפול הטוב ביותר לכל אדם החי עם HIV.

המאמר אינו מחליף ייעוץ רפואי ואינו מהווה המלצה לטיפול

שאל את הרופא המטפל כיצד לשמור על בריאותך

תהיו בטוחים – תהיו מוגנים


"מוגש כשירות לציבור על ידי חברת גיליאד GILEAD והוועד למלחמה באיידס

3,858 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ניר עמדה: 40 שנות HIV/איידס ובלה דואגת ממשיכה לדאוג

40 שנות HIV/ איידס, ובלה דואגת, זרוע ההסברה והמניעה בקהילה הגאה של הוועד למלחמה באיידס-לא מפסיקה לדאוג. 40 שנה במהלכן המחלה הפכה מסופנית למצב רפואי כרוני. הטיפול הביא את האנשים החיים עם HIV למצב שאינם

bottom of page